Exner Ivan

1960
Významný český malíř a grafik se narodil 6. 2. 1960 v Pardubicích. Kromě volné malířské tvorby se věnuje také typografii. V letech 1975 – 1979 studoval pražskou Střední průmyslovou školu grafickou a dále pokračoval v letech 1980 – 1986 na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením profesora F. Jiroudka, který se distancoval od moderních, studenty sledovaných uměleckých proudů a raději se věnoval krajinářství v postimpresionistickém stylu. Během studia (v roce 1982) si Ivan Exner svoji uměleckou přípravu doplňoval např. tříděním a katalogizací Kandinského díla v petrohradské Ermitáži. V roce 1987 se rozhodl odejít do ústraní Vysokých Tater a soustředit se na hledání odpovědí na otázky, které ho trápily, v naději, že mu v tom klid a samota pomohou. Podobně jako Kandinsky se snažil najít cestu k oproštění svých maleb od objektivníreality. V roce 1988 založil spolu se svými kolegy skupinu Tunel a stal se zároveň její vůdčí osobností. Koncem roku 1991 skupinu Tunel opustil a v roce 1992 byl na základě výzvy starých mánesáků (zejména pak Josefa Lieslera) přijat do spolku SVU Mánes. Začátkem devadesátých let ..

Významný český malíř a grafik se narodil 6. 2. 1960 v Pardubicích. Kromě volné malířské tvorby se věnuje také typografii. V letech 1975 – 1979 studoval pražskou Střední průmyslovou školu grafickou a dále pokračoval v letech 1980 – 1986 na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením profesora F. Jiroudka, který se distancoval od moderních, studenty sledovaných uměleckých proudů a raději se věnoval krajinářství v postimpresionistickém stylu. Během studia (v roce 1982) si Ivan Exner svoji uměleckou přípravu doplňoval např. tříděním a katalogizací Kandinského díla v petrohradské Ermitáži. V roce 1987 se rozhodl odejít do ústraní Vysokých Tater a soustředit se na hledání odpovědí na otázky, které ho trápily, v naději, že mu v tom klid a samota pomohou. Podobně jako Kandinsky se snažil najít cestu k oproštění svých maleb od objektivníreality. V roce 1988 založil spolu se svými kolegy skupinu Tunel a stal se zároveň její vůdčí osobností. Koncem roku 1991 skupinu Tunel opustil a v roce 1992 byl na základě výzvy starých mánesáků (zejména pak Josefa Lieslera) přijat do spolku SVU Mánes. Začátkem devadesátých let mimo činnosti ve skupině Tunel spolupracoval také se svým velkým přítelem Stefanem Milkovem na mnoha výstavních projektech. Ze všech námětů jej snad nejvíce přitahuje zátiší. Vyhovuje totiž jeho touze po paralelním životě na plátně, oproštěném od všední reality, a uspokojuje jeho imaginaci. Pověstný je Ivan Exner i mnoho-vrstevnatostí barevného nánosu, pečlivým provedením lazur, vlastní úpravou rámů a dokonalým vyřešením textury povrchu. Na přelomu 20. a 21. století měly na jeho díla značný vliv cesty za poznáním dalekých afrických a tichomořských krajin. Jeho palety, omezené do té doby pouze na škály červené, hnědé a černé barvy s akcenty bílé, fialové či zelené, ožily o zcela nové světelné vjemy a kvality prostorového vnímání. Na základě těchto nových myšlenek a poznatků byla jeho tvorba postupem času rozšířena také o různorodé variace krajinářských témat či pozoruhodných zátiší. Ivan Exner byl ženatý s malířkou a výtvarnicíEvou Chmelovou se kterou se seznámil na AVU a má s ní dceru Emu. Autor dosud žije a pracuje v Praze.

celý text méně textu

Encyklopedie

a b c č d e f g h ch i j k l m n o p r s š t u v w z