Termín: 27.10. 2017 - 11.2. 2018
Místo konání: Muzeum Kampa
Výstava se zaměřuje na dobu 30. let 20. století. Filla jako jeden z mála výtvarníků původní generace expresionistické skupiny Osma odhadl sílu surrealismu. O generaci mladší autoři, se kterými se v této době spřátelil, se jím nechali inspirovat ve svých vlastních dílech, stejně jako byl Filla v pozdějších obdobích své tvorby ovlivněn surrealismem.
Filla opouští syntetický kubismus a výrazněji se začíná zabývat biomorfním tvaroslovím, které jej přivedlo k opětovnému zájmu o ženské tělo.
Nová orientace českého umění směřovala k surrealismu. Filla, jehož jméno bylo vždy spojováno s kubismem, se tak stal pro surrealisty bezprostředním předchůdcem.
Surrealismus jednak v počátečních letech 1932–1935 přispěl k uvolnění Fillova tvarosloví, jednak mu v letech 1936–1939 otevřel cestu k antické mytologii a zvířecím zápasům.
Rok 1939 znamenal poslední mez umělecké svobody. Na jaře Skupina surrealistů odchází do ilegality a nesmí se zúčastnit veřejného života, na podzim je Filla zatčen a uvězněn. Nečekaně se tak uzavřel jeden úsek vývoje moderního českého umění.
Na výstavě můžeme vidět například tato díla: Staré ženy (1935) - Filla, Válka (1937) - Sychra, Krajina s figurou (1942) - Janoušek, Žena (1932) - Filla