Velíšek Martin

EMMA a JABLKA / EMMA and APPLES
14. 05. 2025–20. 06. 2025

 

VERNISÁŽ: 13. 5. 2024 OD 18:00 / OPENING 6:00 P.M.

KURÁTORKA / THE CURATOR: MILENA SLAVICKÁ

_________________________________________

Martin Velíšek, narozen 1968, studoval na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliérech Jitky Svobodové, Zdeňka Berana, Bedřicha Dlouhého a Miloše Šejna. Teoretickou část disertační práce realizoval pod vedením Miroslava Petříčka. Studium u zmíněných pedagogů se tak či onak promítá do jeho tvorby. V roce 2019 byl v řízení na Akademii výtvarných umění v Praze jmenován profesorem v oboru Volné umění – malířství.

Martin Velíšek zůstal věrný malířství i v dobách, kdy nebylo právě u umělecké kritiky v oblibě, a zůstává mu věrný stále. To však neznamená, že se zároveň nevěnuje konceptuální tvorbě. Dokonce dokáže oba tyto pro mnohé umělce neslučitelné tvůrčí přístupy propojit.

V klasické malbě byl akt vždy považován za vrchol malířského umění a je tomu tak i v případě Velíška. Ano, jeho akty demonstrují krásu, magii a soběstačnost malby. Jenže Velíšek u tohoto smyslu klasické malby nezůstává. Ostatně nejedná se vlastně o akty, ale o obrazy nahých žen, které mají svá jména a své individuální příběhy.

Vystaven je rovněž cyklus obrazů jablek. Ani v tomto případě se nejedná o prezentaci skvělé malby. Tyto společně vystavené cykly umožňují jiné chápání symboliky ženy a jablka, vytváří nový významový kontrapunkt tohoto ustáleného spojení.

MILENA SLAVICKÁ

________________

Martin Velíšek, born 1968, studied under Jitka Svobodová, Zdeněk Beran, Bedřich Dlouhý, and Miloš Šejn at the Academy of Fine Arts in Prague, where his dissertation advisor was Miroslav Petříček. His teachers’ influence is reflected in his work in one way or another. In 2019, he was named a professor at the Academy in the field of “Fine Art – Painting.”

Velíšek remained true to painting even at times when it was not particularly popular among critics, and he remains faithful to the medium to this day. At the same time, however, he has also produced conceptual works, even managing to combine these for many artists incompatible creative approaches.

In traditional painting, the nude has always been considered the pinnacle of the painterly arts, and Velíšek is no different. True, his nudes demonstrate the beauty, magic, and autonomy of painting, but Velíšek goes beyond this aspect of traditional painting. In fact, his painting aren’t really nudes, but paintings of naked women with names and individual stories.

The exhibition also includes a cycle of paintings of apples. Here, too, the aim is not just to present excellent painting. Instead, these jointly exhibited cycles allow for a different understanding of their subjects’ symbolism by creating a new semantic counterpoint to the established association between woman and apple.

MILENA SLAVICKÁ