VERNISÁŽ: 9. 9. 2025 OD 18:00 / OPENING 18:00
KURÁTORKA / CURATED BY: MÁŠA PIVOVAROVÁ
_________________________________________
Výstava 3×3 prezentuje stejnojmennou sérii abstraktních obrazů Viktora Pivovarova. Díla vytvořil v roce 2023 a v Sophistica Gallery mají svoji výstavní premiéru.
Viktor Pivovarov se k jazyku abstrakce ve své tvorbě opakovaně vrací. Jeho první čistě abstraktní obrazy vznikly již v roce 1978. V 80. letech na ně navázal sérií Neo-Geo a kresbami inspirovanými obrazy Václava Boštíka. V roce 2007 vznikla série založená na geometrii kruhu a s abstraktními kompozicemi pracoval i v cyklech Zahrady mnicha Rabinoviče (2013 a 2021), Duše medúzy (2016) nebo Téma a variace (2021).
Ze všech typů abstrakcí je Viktoru Pivovarovovi nejbližší ta, která pracuje s geometrickými formami a znaky, tak jak tuto cestu vymezili jedni ze zakladatelů abstraktního umění Kazimir Malevič a Piet Modrian.
A právě vliv Pieta Mondriana je patrný i ve vystavené sérii obrazů 3×3, která je příkladem zcela čisté abstrakce. Viktor Pivovarov zde abstraktní formy nekombinuje s textem, ani nedochází k „polidštění“ geometrických forem, jak tomu v jeho tvorbě bývá často. Formy nepřipomínají ani figury ani cokoliv z rostlinného nebo živočišného světa. Základem obrazů je členění na tři vertikální a na tři horizontální části, čímž vzniká mřížka. Kompozice jsou tedy založeny na čísle tři. Vzniká tak obraz světa založeného na trojičním principu. Číslo tři má celou řadu významů: trojdílná přirozenost světa (nebesa, země a voda), člověk jako tělo, duše a duch, narození, život a smrt, počátek, střed a konec, minulost, přítomnost a budoucnost. V řadě kultur a náboženství se setkáváme s trojjediností božstev, nejinak je tomu v křesťanství, kde se číslo tři objevuje na mnoha místech: tři dary pro novorozeného Ježíše, Kristus byl na poušti třikrát pokoušen, Petr ho třikrát zapřel, třikrát upadl pod křížem, na Golgotě byly tři kříže, tři dny byl Ježíš mrtev, třikrát se zjevil po svém vzkříšení, tři Marie objevily prázdný hrob a takto bychom mohli pokračovat.
Jednotlivé mřížky jsou zaplněny barvou, a to ne náhodně, důležitý je zde řád a rytmus. Co ale nepodléhá řádu je vertikální linie, která se pohybuje náhodně, nekontrolovatelně a nelogicky stejně jako se ve světě pohybuje člověk, neklidně, chaoticky, při snaze zapadnout do určitého systému, ze kterého neustále vypadává.
Obrazy ze série 3×3 tak můžeme vnímat jako obraz světa, jeho řádu, do kterého se člověk s velkými obtížemi snaží začlenit.
MÁŠA PIVOVAROVÁ
________________
3×3 presents Viktor Pivovarov’s eponymous series of abstract paintings. Made in 2023, the exhibition at Sophistica Gallery marks their premiere showing.
In his work, Viktor Pivovarov has repeatedly worked with an abstract vocabulary. His first purely abstract paintings date back to 1978, followed in the 1980s by the series Neo-Geo and drawings inspired by the paintings of Václav Boštík. In 2007, he produced a series based on the geometry of the circle, and he also worked with abstraction in the cycles The Gardens of the Monk Rabinovich, (2013 and 2021), The Soul of the Medusa (2016), and Themes and Variations (2021).
Of all the various forms of abstraction, Pivovarov feels the greatest affinity for the kind that works with geometric shapes and symbols, as defined by those founding figures of abstract art, Kazimir Malevich and Piet Modrian.
In fact, Mondrian’s influence is clearly apparent in the exhibited series 3×3, which is an example of absolutely pure abstraction. In this series, Pivovarov does not combine abstract forms with text, nor does he “humanize” the geometric forms, as often happens in his art. The shapes resemble neither figures nor anything from the plant or animal world. The paintings are divided into three vertical and three horizontal parts to create a grid. The compositions are thus founded on the number three – they depict a world founded on a triple principle. The number three possess a whole range of meanings: the three-fold nature of the world (sky, earth, water); people as body, soul, and mind; birth, life, and death; beginning, middle, and end; past, present, and future. The idea of a divine trinity can be found in many cultures and religions, including Christianity, where the number three appears in many different places: three gifts for the Christ child, Jesus is tested three times in the desert, Peter denies him on three occasions, Jesus falls three times beneath the cross, there are three crosses at Golgotha, Jesus is dead for three days, he appears three times after his resurrection, the three Marys who discover the empty cross. We could go on and on.
Each grid is filled with color, and not by chance. Order and rhythm play an important role in these works. One thing that is not subject to order, however, is the vertical line, which moves randomly, uncontrollably, and illogically in the way that man moves through the world, uneasily and chaotically trying to fit into a system from which he is constantly falling out.
The paintings from the 3×3 series can thus be seen as images of the world and of an order into which we try to fit with great difficulty.
MÁŠA PIVOVAROVÁ